Fagonello

"Waarom nog een kinderfagot?"


fagot.phoenixsite.nl/fagonello/bocal-and-playkleinMet de gedachte om kinderen al vroeg kennis te laten maken met muziek en het bespelen van een instrument komt al snel de vraag welk instrument te kiezen. De kinderen die een laag instrument mooi vinden, zoals de fagot, hebben een probleempje.

Vanwege de grootte en het gewicht van een fagot moet een kind een zekere lengte hebben om er zonder moeilijkheden op te kunnen spelen. Daarnaast ontbeert de fagot een zekere intuïtief gebruiksgemak; zomaar het instrument pakken en eenvoudig er op wegspelen is niet direct mogelijk. Alleen al het in elkaar zetten en uit elkaar halen is -niet alleen- voor kinderen omslachtig en kan in het ergste geval dure reparaties voor de ouders met zich meebrengen. Dat is er mede oorzaak van het bespelen van de fagot statistisch gezien ver achter ligt op fluit, klarinet, gitaar of piano.

In menig jeugdorkest ontbreekt de fagot niet, maar het kinderblokfluitensemble moet het stellen zonder een echt fundament, terwijl er onder kinderen zeker liefhebbers van een goede vette "bas" zijn.

Ook de conservatoria hebben te maken met dit dilemma door de schijnbaar kleine animo voor de fagot. Omdat jonge mensen relatief laat beginnen met fagotspelen staan ze eigenlijk nog in een beginstadium, terwijl men wel al prestaties op concoursniveau verwacht.

Door middel van ergonomische aanpassingen aan de normale fagot (het verkleinen van afstanden dmv het verlengen van kleppen en het gedeeltelijk gebruik van andere materialen) bieden de hoofdhindernissen als grootte en gewicht nog geen adequate oplossing, omdat dfagot.phoenixsite.nl/fagonello/right-hand-fagkleinan nog altijd beslissende parameters als formaat van het riet en de plaatsing van toongaten onveranderd blijven.

Een compromis tussen hanteerbaarheid en klank wordt geboden door de kwartfagot in F en de kwintfagot in G. Deze instrumenten komen qua klank en bereik enigszins in de buurt van een fagot. Hierbij komt wel de problematiek van het transponeren om de hoek kijken. Later bij de overstap naar de "echte" fagot moeten bepaalde klank/greepcombinaties weer opnieuw aangeleerd worden. Voor mensen met een zgn. beweging/klankgeheugen een groot probleem.

De oktaaffagot (in C) als quasi miniatuurfagotje, biedt voor veel van de hiervoor genoemde problematiek een oplossing. Helaas lijdt de klank hieronder mede door het formaat, de toonomvang en registerligging, waardoor dit instrument nog steeds geen echte fagot is.

Voor velen die op de fagottino hebben gespeeld werken de genoemde zaken tamelijk ontnuchterend. Sinds een aantal jaren zet de firma HEYDAY’S uit Dresden innovatieve ideeën voor muziekinstrumenten en instrumentenbouw om in daden en producten (www.heyday-s.com). Zij volgt de ontwikkeling van kinderfagotten eveneens nauwlettend. Het is niet verwonderlijk dat de bedrijfsleider voor productontwikkeling bij HEYDAY'S als voormalig beroepsfagottist, docent en instrumentenbouwer met 30 jaar ervaring een niet te verloochenen sterke affiniteit heeft met de fagot. Het verzinnen van een totaal nieuw concept en het totaal van de grond af aan opbouwen van een voor kinderen geschikte fagot was, en is, voor hen voor de hand liggend en onvermijdelijk. Een compleet nieuwe ontwikkeling was in gang gezet.

Wij hebben ons zelf tefago.nl/fagonello/one-piecekleinn doel gesteld om een op kleine kinderen afgestemd, intuïtief bruikbaar instrument te creëren, dat in alle opzichten op de behoeften en leefwereld van kinderen inspeelt en dat in principe net zo functioneert als een echte "grote" fagot.

Door de constructie te baseren op materiaalinnovaties van HEYDAY 'S, die bij topinstrumenten al met succes werden ingezet (bv. de fagot van "Gebr. Mönnig 214 Diamant Del Sol", hobo's van L. Frank uit Berlijn en vele anderen) was het mogelijk een totaal ander uitgangspunt te volgen om dit doel te bereiken.

Het register, de omvang, de grepen, de blaasweerstand en het riet van de Fagonello, komen overeen met een gewone fagot. Door de simpele bouwwijze hoeft dit instrument niet in elkaar gezet te worden en is daadoor direct bruikbaar. Neem het instrument uit de hoes, es met riet erop en speel wanneer je maar zin hebt. Zelfs een gitaar zou op z'n minst eerst nog even gestemd moeten worden.

De Fagonello wordt uit geselecteerd inlands hout gemaakt, dat volgens een speciaal HEYDAY ’S procedé kunstmatig "verouderd" is. Het hout krijgt hierdoor niet alleen uitstekende akoestische eigenschappen, maar ook een aantrekkelijk uiterlijk. Het is daarbij ook nog eens zeer licht, vochtbestendig en makkelijk te bewerken. Met een totaalgewicht van iets meer dan 1 kilo (een fagot is 3 maal zo zwaar) hangt het instrument in tegenstelling tot de topzware gewone fagot perfect in balans voor het lichaam. Alle parameters voor handpositie, vingers, hoogte en stand van het es zijn op kindermaat opnieuw ontwikkeld voor kinderen van 5 tot 10 jaar.

De Fagonello wordt met gebruik van hoogwaardige materialen vanuit een grote instrumentenbouwtraditie geheel in Duitsland gemaakt, waardoor ook het gevoel voor esthetiek van het kind geprikkeld wordt.

De Fagonello is geen goedkoop kinderspeeltje, het is een goed en echt "werktuig" voor de toekomstige fagottist; met vakmanschap gemaakt maar dankzij de modernste technologieën toch zeer betaalbaar.

Conclusie:

De Fagonello geeft kinderen eindelijk de mogelijkheid om met plezier “te spelen". De compleet opnieuw uitgekiende ergonomie en vele kleine details ronden het concept af. Met het juiste geluid in de oren en het juiste gevoel in de vingers wordt het een bijna naadloze overstap naar de fagot.
Contact:

vertegenwoordiging / advies / service - BENELUX: FagotAtelier Maarten Vonk

HEYDAY'S OHG
Robert-Diez-Str. 2
D-01326 Dresden
Deutschland

Tel.:+49(0)351.32 42 00 00
Fax:+49(0)351.32 42 00 03
fagonello@heyday-s.com
www.fagonello.de  (Engels)
www.kinderfagott.de (Duits)

TOP



Reactie plaatsen